The dissemination of the results of the SeSaBa project is carried out through academic publications as well as contributions for practitioners. An overview of all publications to date is available below. The overview is updated continuously (Status: 13 September 2023).
Thies, T., & Falk, S. (2023). International students in higher education: Extracurricular activities and social interactions as predictors of university belonging. Research in Higher Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11162-023-09734-x
Thies, T. (2022). International students in higher education: the effect of student employment on academic performance and study progress. High Educ. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00950-5
Falk, S., Thies, T. (2022). Non-Response in Student Surveys: The Example of International Students in German Higher Education Institutions. In: Brandt, G., de Vogel, S. (eds) Survey-Methoden in der Hochschulforschung . Higher Education Research and Science Studies. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36921-7_15
Falk, S., Kercher, J., & Zimmermann, J. (2022). Internationale Studierende in Deutschland: Ein Überblick zu Studiensituation, spezifischen Problemlagen und Studienerfolg. Beiträge zur Hochschulforschung, 44(2+3), S. 14-39.
Yildirim, H. H., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2022). Persönlichkeitseigenschaften und die soziale und akademische Integration von internationalen Studierenden. Beiträge zur Hochschulforschung, 44(2+3), 82–104.
Falk, S. (2022). Die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die geplante Studiendauer internationaler Studierender an deutschen Hochschulen. Beiträge zur Hochschulforschung, 44(2+3), 144-163.
Thies, T. (2022). International students in higher education: Intentions to leave the host country after graduation. In Jungbauer-Gans, M; Gottburgsen, A. (Hrsg.). Regionale Mobilität und Hochschulbildung (S. 143-171). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36156-3_6
Pineda, J.; Kercher, J.; Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H.; & Zimmermann, J. (2022). Internationale Studierende in Deutschland zum Studienerfolg begleiten: Ergebnisse und Handlungsempfehlungen aus dem SeSaBa-Projekt. DAAD Studien. Bonn: DAAD. https://doi.org/10.46685/DAADStudien.2022.06
Pineda, J.; Kercher, J.; Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H.; & Zimmermann, J. (2022). Accompanying international students in Germany to academic success - Results and recommendations from the SeSaBa project. DAAD Studien. Bonn: DAAD. https://doi.org/10.46685/DAADStudien.2022.07
Falk, S., Helmkamp, M. & Thies, T. (2021). Die Studieneingangsphase internationaler Studierender: Hochschulzugangswege und die Vorbereitung auf studienspezifische Anforderungen, Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 5(1), 55-79. https://doi.org/10.3224/zehf.v5i1.05
Yildirim, H. H.; Zimmermann, J.; & Jonkmann, K. (2021). The importance of a sense of university belonging for the psychological and academic adaptation of international students in Germany. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2), 15–26. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000234
Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H.; Zimmermann, J.; Kercher, J.; Pineda, J. (2021). Methodenbericht zum "International Student Survey" aus dem Projekt "Studienerfolg und Studienabbruch bei Bildungsausländern in Deutschland im Bachelor- und Masterstudium" (SeSaBa): Release 2.0.
Zimmermann, J.; Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H.; Kercher, J.; & Pineda, J. (2021). Spezifische Problemlagen und Studienerfolg internationaler Studierender in Deutschland. In Neugebauer, M; Daniel, H. & Wolter, A. (Hrsg.). Studienerfolg und Studienabbruch (S. 179–202). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32892-4_8
Pineda J. (2021). “But I Am (not) from…”: A Qualitative Analysis of Intragroup Self-Differentiation Processes Among International Degree Seeking Students in Germany. In: Berg J., Grüttner M., Streitwieser B. (eds) Refugees in Higher Education. Higher Education Research and Science Studies. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-33338-6_7
Falk, S. (2021). Internationale Studierende an deutschen Hochschulen während der Corona-Pandemie. IHF Kompakt, April 2021
Thies T., Falk S. (2021). Der Einfluss der Bildungsherkunft auf die Studienabbruchintention von internationalen Studierenden im ersten Studienjahr. In: Jungbauer-Gans M., Gottburgsen A. (eds) Migration, Mobilität und soziale Ungleichheit in der Hochschulbildung. Higher Education Research and Science Studies. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31694-5_6
Yildirim, H. H., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2020). Lernerprofile bei Bildungsausländer*innen und längsschnittliche Zusammenhänge mit Studienzufriedenheit und Abbruchintention. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 4(1), 32–54. https://doi.org/10.3224/zehf.v4i1.04.
Pineda, J. & Rech, M. (2020). Studienvorbereitung und -einstieg internationaler Studierender in Deutschland: Maßnahmen, Strukturen und Praxisbeispiele. DAAD Studien.
Pineda, J.; Kercher, J.; Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H., & Zimmermann, J. (2019). Studienfinanzierung: eine Hürde für internationale Studierende in Deutschland? Qualität in der Wissenschaft 3+4 2019, 88-94
Falk, S., Thies, T., Yildirim, H., Zimmermann, J., Kercher, J. & Pineda, J. (2019). Methodenbericht zur Studie „Studienerfolg und Studienabbruch bei Bildungsausländern in Deutschland im Bachelor- und Masterstudium“ (Sesaba). Dokumentation der Welle 0 bis 2. Release 1.
Kercher, J (2019). Internationale Studierende in englischsprachigen Studiengängen in Deutschland: Erste Datenanalysen aus dem SeSaBa-Forschungsprojekt: In DAAD und DZHW (2019) Wissenschaft Weltoffen 2019. Daten und Fakten zur Internationalität von Studium und Forschung in Deutschland. Fokus: Studienland Deutschland- Motive und Erfahrungen internationaler Studierender. Bielefeld 2019.
Kercher, J (2019). Academic Success and dropout among international students in Germany and other major host countries (DAAD-Blickpunkt). (PDF, 1.3 MB)
Kercher, J. (2019). Studienerfolg und Studienabbruch bei Bildungsausländerinnen und Bildungsausländern in Deutschland und anderen wichtigen Gastländern (DAAD-Blickpunkt) (PDF, 1.1 MB)
Pineda, J (2018). Problemlagen und Herausforderungen internationaler Studierender in Deutschland. Ergebnisse einer qualitativen Vorstudie im Rahmen des SeSaBa Projekts. DAAD Studien. (PDF, 382 KB)
Pineda, J (2018). Studienerfolg und Studienabbruch bei Bildungsausländern in Deutschland im Bachelor- und Masterstudium: Methodenbericht der qualitativen Vorstudie. DAAD Methodenbericht. (PDF, 1.7 MB)